Bali med børn

BALI med børn

I juli måned i 2018 var vi på sommerferie på Bali med vores to børn, som var 6 og 9 år på det tidspunkt.

Praktiske tips inden ferien

Vi fandt vores flybilletter på momondo, men købte dem direkte fra Qatar airways. Vi brugte momondo til at pejle os ind på, hvilket flyselskab vi vil bruge og gik derefter direkte ind på deres hjemmeside for at købe dem, Det var vigtigt for os, at vi max havde et stop på turen. Vi fløj fra København til Doha og så videre fra Doha til Bali (Denpasar). Vi bookede flybilletterne ca. 6 måneder, før vi skulle afsted. Vi har kun godt at sige om Qatar Airways.

Vi har tidligere rejst rundt i Thailand, og der må vi bare sige, at klimaet på Bali er mere voldsomt. Bali ligger i det område, som kaldes ‘Ring of fire’, som er et område med større sandsynlighed for jordskælv, tsunami og vulkanudbrud. Da vi var afsted i sommeren 2018 var vulkanen på Bali aktiv, og vi oplevede to jordskælv og en tsunamivarsel. Det virkede en smule voldsomt dengang. Men det er ikke noget, der på nogen måde ville afskrække mig fra at tage afsted igen. Og lige den sommer var bare voldsommere end normalt. Men hvis man rejser med mindre børn, og man planlægger at sejle ud til enten Lembongan eller Gili øerne, så vil jeg helt sikkert tage en redningsvest med til børnene hjemmefra eller købe en, når man kommer frem. Vi sejlede med et virkelig fint firma, men alligevel var der ikke redningsveste i børnestørrelse til alle børnene. Så vi var glade for vores, som vi havde med hjemmefra. Man kan få nogle, som ikke fylder ret meget. Og sejlturen var altså vild, og både kæntrer i det område.

Husk at tjekke vaccinationer i god tid, inden I skal afsted.

Husk myggepray.

Søsygepiller er en rigtig god idé, hvis man skal ud og sejle og ved at man ikke er så søstærk.

Badetøj med lange arme til børnene i hvert fald til de første dage. Solen er skrap. Vores børn er meget lyse i huden, og derfor er det et must for os.

Bali er fantastisk og fuld af liv og turister. Vi rejste i juli måned, som er højsæson, og der var mennesker overalt. Vi var dog ikke nordpå øen, og der er efter sigende knap så mange mennesker. Når man kører rundt på Bali er der kun få veje, og de er fyldte med trafik. Men når man bare er forberedt på det, så betød det ikke noget for os. Vi hyggede os undervejs og havde flere stop, når vi kørte rundt på øen.

Husk at prøve de lokale boder og gadekøkkener, mens I er afsted. Det er typisk der, man finder det allerlækreste mad.

Og når det er sagt så husk håndsprit, vi spritter vores egne og børnenes hænder før hvert måltid og især, når det er buffet eller lignende.

Vores første stop Nusa Dua

Vi var afsted i 18 dage og vi boede 3 forskellige steder på Bali og et sted på naboøen Lembongan. Det var meget passende for os. Vi nyder at være et sted en 4-5 dage, og så glæder vi os også til at se noget nyt.

Vi ankom sidst på eftermiddagen og var så trætte, ingen af os voksne havde sovet undervejs. Men vi valgte at holde den kørende og spise aftensmad, inden vi hoppede i seng for at få vendt døgnrytmen hurtigst muligt. Vi gik i seng ved 20 tiden og sov så 14 timer.

Vi valgte, at vores første stop var Nusa Dua. Nusa Dua er et område primært med større hoteller og mange kædehoteller holder til der. Vi tænkte, at det ville være et godt sted at starte ud, og vi vidste, at de første par dage, ville vi primært være på hotellet og bade. Så de første dage skulle være 100% på børnenes præmisser. Og det blev de også, vi lavede ikke meget andet end at bade og tage en tur til stranden, og til et shoppingcenter i Nusa Dua. Vi boede på Courtyard by Marriott Nusa Dua, hvilket var et virkelig fint hotel. Der var to pools og to restauranter, og en shuttle bus ned til stranden. Vi havde booket det gennem hotels.com. Vi havde et værelse med to dobbeltsenge, så vi kunne bo sammen. Hvis I finder et hotel, som ikke tilbyder, at man kan bo 4 personer på ét værelse, når I søger på hotels.com, så prøv at skrive direkte til hotellet. De tilbyder ofte en ekstra opredning, hvis der ikke er senge nok på værelset. Den mulighed kommer bare ikke altid op, når man søger på hotels.com.

Da vi havde været 4 nætter i Nusa Dua, var vi klar til at komme videre. Vi valgte at booke transport på hotellet, de arrangerede en chauffør til at køre os hele vejen videre til Ubud med et stop på vejen. Det gav vi omkring 400,- for. Og det var en lang tur pga. trafikken, så vi fortrød bestemt ikke, at vi havde en stor bil med aircondition til turen op til Ubud.

På vejen op til vores hotel havde vi aftalt et stop hos Turtle conservation and education center. Der var vi i en times tid, mens vores chauffør ventede på os. Stedet er virkelig fint for børn, man bliver vist rundt og hører om skildpaddernes levevilkår på Bali. Man får lov til at sætte en skildpadde fri i havet og det var i det hele taget et rigtigt fint stop for børnene. (Der er et andet sted, der hedder Turtle Island, det er ikke det! Så sørg for at jeres chauffør ved hvor I gerne vil hen, vores havde lidt svært ved at finde det)

Vores andet stop: Ubud

Vejen op til Ubud var tæt pakket med trafik, vi var ikke de eneste, der bare måtte besøge denne fine by. Vi boede på Tejaprana resort & spa, hvor vi havde en virkelig fin villa med en lille pool og den fineste udsigt.

Her boede vi i 5 nætter. Dagen efter vi ankom, tog vi hotellets gratis shuttle bus ind til Ubud centrum, vi besøgte Monkey forest først. Der er meget delte meninger om, det er sikkert at besøge Monkey forest med børn. Vi så ikke aggressive aber, men de er frække, og hvis man ikke følger reglerne fx. med ikke at gå rundt med madvarer i hænderne eller i åbne tasker, så vil de helt sikkert prøve at stjæle det. Vi fulgte de regler, der var klart skiltet, og oplevede intet ubehageligt. Bagefter gik vi ind til centrum af Ubud. Der var et fint marked med mange lokale boder. Men der var også tonsvis af turister, små tætte veje og masser af trafik. Vi tog faktisk derind igen en søndag morgen, hvor der var helt anderledes roligt. Så vi kan virkelig anbefale at komme tidligt derind, hvis man kan. Der er så mange fine små caféer og restauranter og også små butikker, hvor der kan købes gaver med hjem, som ikke bare er de normale souvenirs.

Næste dag bookede vi en chauffør gennem vores hotel. Vi bookede ham bare for 5 timer, og ville så aftale med ham, hvor vi skulle køre hen. Vi nåede rigtigt meget, og det er en fin måde at få set en masse, i stedet for at tage på de ture, man ellers kan købe, som allerede et helt fast planlagte. Han kørte os ud og se ris terrasser, en kaffeplantage og tegenungan waterfall. Vi stoppede ved fine små vejboder, og fik et kig ind hos en træskærer. Alt i alt en rigtig god dag.

Det var også her, vi oplevede vores første jordskælv. Jeg vågnede tidligt om morgenen og var irriteret over, at min mand ikke kunne ligge stille. Da det gik op for mig, at det var hele sengen der rystede. Det var kun rystelserne, vi kunne mærke, selve jordskælvet havde epicenter på Lombok, og Bali blev ikke ramt af ødelæggelser. Og hvad jeg lige kan læse mig til, så er Bali ikke blevet ramt siden. Så det er bestemt ikke noget, der ville afskrække mig.

Nusa Lembongan

Vores næste stop var øen Nusa Lembongan, som ligger ca. en halv times sejlads i speedbåd fra Bali. Vi havde booket billetterne til båden allerede hjemmefra ved firmaet Rocky fast boat. De hentede os ved hotellet i Ubud og kørte os hele vejen til kajen. Der stod rigtig mange, som ikke havde købt billetter i forvejen, og det var ikke alle, der fik en plads. Så jeg kan kun anbefale at booke i forvejen. Da vi ankom til Lembongan, kørte de os helt hen til vores hotel. Så dem kan vi kun anbefale. Turen var præget af høje bølger, men det føltes sikkert.

Vi havde valgt at bo på Lembongan fordi vi havde læst så meget godt om den ø. Og den skuffede på ingen måde. Stemningen på øen var afslappet og der var knap så mange turister. Der var mange surfere, da bølgerne på øen er perfekte til surfing. Vi boede på et fantastisk hotel, som hedder Bersantai Villas. Det var simpelthen så smukt et sted. Hotellet består af 4 villaer og en reception. Der er ikke morgenmad eller restaurant. Her havde vi den fineste lille villa med to værelser og en stue og et lille køkken og stort badeværelse. Til villaen var vores egen pool. Hotellet havde jeg tilfældigt fundet på google, og jeg bookede direkte igennem deres egen hjemmeside.

Og fra villaen var den fineste udsigt. Lige ned fra villaerne er der en vej ned til flere skønne restauranter. Vi spiste morgenmad på The Deck hver morgen, hvor der er så skøn stemning og en fantastisk udsigt. Her var også live musik de fleste aftener. Og gratis wifi som ikke er en selvfølge på øen, så det var også et plus, så børnene gad spise morgenmad i mere end 10 minutter;)

Ved siden af The Deck var der også andre fine restauranter. Hele øen har en virkelig dejlig stemning og her er mere plads og færre mennesker.

Vi bookede en bil til at køre os rundt på øen gennem receptionen, og vi havde den fineste tur med sejltut gennem mangroves og rundt til flere strande og afslutning ved Sunset point. Vores guides var lokale og virkelig søde.

Den sidste dag vi var der bookede vi en tur til naboøen Nusa Penida gennem vores reception. De arrangerede en båd og en bil med chauffør, der stod klar, da vi nåede frem til Nusa penida. Havde børnene bare været lidt ældre, så havde vi droppet bilen og lejet scootere. Men det synes vi, de var lige lidt for små til, og vi kunne ikke helt se, om vejene var egnede til at scooter selv, men det var de helt sikkert. Vores chauffør kunne ikke et ord engelsk, og det kom der flere sjove episoder ud af. Men vi fik en rigtig fin dag og så den mest fantastiske natur.

Hvis man har tiden tid til, så vil jeg virkelig anbefale en tur ud til Nusa Lembongan, også selvom det bare er en endagstur, det var virkelig vores turs højdepunkt.

Sidste stop: Seminyak

Vi tog tilbage til Bali med samme bådfirma, og det gik rigtig fint, der var knap så mange bølger på tilbageturen. Vi havde valgt at vores sidste 5 dage skulle bruges i Seminyak, hvor vi boede på Courtyard Bali Seminyak by Marriott. Hotellet var virkelig fint og med den vildeste morgenmadsbuffet, som vi nogensinde har set. De sidste dage brugte vi på totalt afslapning, og der var Seminyak det perfekte sted. Der var virkelig fine restauranter og butikker, hvor vi fik shoppet ferieminder og gaver med hjem. På stranden var der søde strandbarer og restauranter. Så hvis man skal afslutte ferien et sted tæt på lufthavnen, med en afslappet atmosfære så kan jeg helt sikkert anbefale Seminyak.

Seminyak har alt man ønsker sig, surfing, shopping, yoga, spa, snorkling og restauranter.

Her sluttede vores tur, og jeg synes, vi fik set rigtig meget. Havde vi haft lidt længere tid, og hvis børnene havde været lidt ældre, ville vi helt sikkert også have været en tur nordpå til Lovina og se delfiner. I Ubud ville vi gerne have gået på Campuhan ridge walk, men det ville blive for langt for de små ben, og vi valgte at prioritere tid til total afslapning på børnenes præmisser ved poolen.

Jeg håber, det har givet lidt inspiration – og uanset hvad så kan en rejse til Bali aldrig slå fejl. Sikke mange venlige mennesker vi mødte på vores vej og oplevelser vi fik med som familie. Rigtig god fornøjelse med planlægningen, hvis I er ved at planlægge en tur – og god rejse:)